Son iki üç yılda patlayan tüketim özel günlerde ve öncesinde zirve noktalara ulaşıyor. Bankalararası Kredi Kartları Merkezi’nin kredi kartı harcamaları verilerine bakıldığında, bu günlerin içinde en çok Anneler Günü’nde alışveriş yapıldığı görülüyor. Babalar Günü için verilen rakam da yüksek ama bu özel gün aynı zamanda yaz tatilinin başlangıcına denk geldiğinden, rakamın önemli bölümünü seyahat alışverişi oluşturuyor.
Geçen yıl Anneler Günü öncesi 307 milyon YTL, Babalar Günü öncesi 325 milyon YTL değerinde alışveriş yapıldı. Sevgililer Günü’nde ise rakam 282 milyon YTL’yi buldu.
2005 yılında Anneler Günü için yapılan alışveriş bir önceki yıla oranla yüzde 22 artarak 307 milyon 38 bin 920 YTL’ye ulaştı. Ancak 2005’te bir önceki yıla göre en büyük harcama artışı Sevgililer Günü’nde görüldü. 2004’ün 13-14 Şubat tarihlerinde sadece 123.8 milyon YTL harcama yapılırken, bir yıl sonra aynı tarihlerde harcama yüzde 100’den fazla artarak 282 milyon YTL’ye ulaştı. Yani sevgililer, hediye alma yarışında annelere çok yaklaştı.

ANNE VE SEVGİLİYE
MÜCEVHER
2005 yılında, Anneler Günü’nü kapsayan hafta sonu ile bir önceki hafta sonu karşılaştırıldığında, kuyumcu harcamalarının yüzde 123 oranında arttığı görülüyor. Bu bir haftalık süre karşılaştırıldığında kuyumcuları yüzde 70.7 ile havayolları, yüzde 62.1 ile mobilya ve dekorasyon, yüzde 60.3 ile giyim aksesuvar ve yüzde 28 ile hizmet sektörü izledi.
2005 yılında Sevgililer Günü dolayısıyla satışlarını en çok artıran sektör yine kuyumcular oldu. 13-14 Şubat tarihleri bir önceki hafta sonuyla karşılaştırıldığında kuyumcu harcamaları yüzde 302 arttı. Kuyumcuları, yüzde 70’lik bir artışla lokantacılık sektörü takip ediyor: Herkes sevgilisini yemeğe götürüyor.
2005 yılı Babalar Günü’nde yapılan harcamalar da bir önceki yıla göre yüzde 23 artışla 325 milyon YTL olarak gerçekleşti. Babalar Günü’nün favori adresi ise yüzde 20.22 ile seyahat acentaları oldu. Seyahat acentalarını yüzde 16.2 ile giyim ve aksesuvar, yüzde 11.9 ile de kuyumcular izledi.
Tabii özel günlerde yaşanan bu hareketlilik aışveriş merkezlerinin de dolup taşmasına neden oluyor. Örneğin Profilo Alışveriş Merkezi 14 Şubat 2005 Pazartesi günü 42 bin kişi tarafından ziyaret edildi. Bir önceki haftanın ziyaretçi sayısıyla kıyaslandığında bu rakamın yüzde 28 oranında arttığı görülüyor. 2005’te 8 Mayıs Pazar’a gelen Anneler Günü’nde ise ziyaretçi sayısı bir önceki haftaya oranla yüzde 31 artarak 52 bine ulaştı. 19 Haziran Babalar Günü’nde ziyaretçi sayısı bir önceki haftaya oranla yüzde 18 aratarak 45 bine ulaşmış. Yılbaşı öncesi 31 Aralık da önemli bir gün: 2005’te bir önceki hafta aynı günle kıyaslandığında kapı girişlerinde yüzde 20 artış gerçekleşmiş.
Tepe Nautilus Alışveriş Merkezi’nin İşletme Müdürü Nihat Sandıkçıoğlu hafta arası kapıdan giren insan sayısı 22 bin civarındayken özel günlerin öncesindeki hafta sonları yüzde 50 artıp 45 bine fırladığını söylüyor.
Satışları en fazla etkileyen özel günün yılbaşı olduğunu söyleyen Nihat Sandıkcıoğlu bunun nedenini şöyle açıklıyor: “Tam bir ay öncesinde hareketlilik başlıyor. Bunun en önemli sebeplerinden biri; çok sayıda kişiye hediye alma gerekliliği. Bir de yılbaşında sadece hediyelik değil, gece kıyafeti, ev aksesuvarı, süsleme ve mutfak malzemesi gibi alışverişler de giriyor işin içine. Üstüne üstlük son bir iki yıldır kış indirimleri de yılbaşı öncesi başlıyor. Yılbaşının ardından Anneler ve Sevgililer Günü geliyor. Hediyelik alışverişinin en son dakikaya bırakıldığı özel gün ise Babalar Günü.”
Burcu ÖZÇELİK, Hürriyet İK, 12,02, 2006