SONY EURASİA GENEL MÜDÜRÜ MOHSEN NOOHİ

Türkiye de iş yapmak rodeo yapmak gibi keyiflidir ama çok düşer kalkarsınız

27 yıldır Sony de çalışan Mohsen Noohi, 2002 den beri Türkiye de Sony Eurasia Pazarlama Genel Müdürü olarak görev yapıyor. Noohi ye göre Türkiye, genç nüfusuyla tipik bir Sony ülkesi, dolayısıyla en hızlı büyüyen ülke. Noohi, Türkiye de iş yapmayı rodeo yapmaya benzetiyor: “Çok kez düşer kalkarsanız ama çok da keyif alırsınız.”

Sony Eurasia Pazarlama Genel Müdürü Mohsen Noohi 51 tam 27 yıldır aynı şirkette çalışıyor. İran da doğmuş, 13 yaşında ailesiyle birlikte daha iyi bir eğitim için İngiltere ye göç etmiş. Bu karar ailesini ekonomik olarak çok zorlamış ama sonunda başarmışlar. Londra da lisans ve MBA eğitimlerini tamamladıktan sonra ne yapacağı konusunda kararsız kalan Noohi birkaç yere başvurmuş. Önünde iki seçenek varmış: Procter Gamble veya Sony.
Neden Sony yi seçtiğini şöyle anlatıyor: “Sony o zamanlar genç ve dinamik bir şirketti, şimdiki gibi ünlü de değildi. Procter Gamble ise çok disiplinliydi. Sony de kendim olabileceğimi düşündüm. Genç bir adam için bu büyük bir karardı; bir tarafta dev bir Amerikan şirketi, bir tarafta da henüz bilinmeyen küçük bir Japon firması. Sony i seçince babam benimle 3 ay konuşmadı.”
1979 da Sony de çalışmaya başlayan Noohi, 18 ay boyunca üretimden finansa, satış-pazarlamadan reklama kadar şirketin her departmanında çalıştı. Bu, işe yeni başlayanlara verilen eğitimin bir parçasıydı.

TÜRKİYE’YE GELİR GELMEZ KÖRFEZ KRİZİ BAŞLADI
12 yıl İngiltere de satış ve pazarlama departmanlarında çalıştıktan sonra, 1990 da Almanya da Sony nin genel merkezine geçti. Tüm Avrupa da ürünlerin satışından sorumlu oldu, sonra Berlin de satış ve pazarlamanın başına geçti ve 2002 de Türkiye ye geldi. Bu kendi tercihiydi: “Türkiye yi isteme nedenim Türkiye nin Sony için büyük bir fırsat olduğunu düşünmemdi.”
Mohsen Noohi Türkiye ye büyük bir heyecenla geldi ama ilk 6 ay işler umduğu gibi gitmedi. Tam o sırada patlayan Körfez Savaşı, Sony yi de etkiledi: “Ürünlerimiz her zaman başarılıydı, o nedenle daha fazla prezentasyona başladık. Türkiye nin pekçok yerinde Sony Center lar açtık. Teknosa, Yalçınlar gibi anahtar müşterilerimizle ilişkilerimizi daha da geliştirdik. Şimdi insanlar Sony ürünlerini daha çok görüp alabiliyor.”
Noohi, bu yıl Sony nin Türkiye deki tüm şirketlerinin Sony Eurasia, Sony BMG Müzik, Sony Ericsson 500 milyon dolarlık Sony ürünü satacaklarını söylüyor.
Karısı, 8 ve 4 yaşlarındaki iki çocuğu ile Türkiye ye gelen Mohsen Noohi ve ailesi Türkiye de yaşamayı seviyor. Türkiye nin Berlin ve Londra dan çok farklı olduğunu söyleyen Noohi, İran kültürüyle benzerlikler gösterdiği için adaptasyonda zorluk çekmediklerini söylüyor. Noohi: “Sürekli ülke değiştiren bir işadamının daima sevdiği ve sevmediği şeyler olur fakat bir süre sonra sevmediğiniz şeyler kaybolur çünkü alışırsınız.”
Yurtdışından Sony yöneticileri bizi ziyarete geldiğinde bana Türkiye yi soruyor. Ben de onlara turist olarak mı soruyorsunuz yoksa iş olarak mı diyorum. Turist olarak Türkiye, görsel zevklerin, kültürlerin buluşma noktası ama iş hayatı rodeo yapmak gibi, diyorum. Çok eğlenceli ama her an düşebilirsiniz. Her düştüğünüzde kalkıp tekrar binersiniz. Avrupa da iş yapmak ise Rolls Royce a binmek gibi. Sadece küçük sarsıntılar ve engebelerle karşılaşır, çukurlara girersiniz ama pek hissetmezsiniz.

Türkiye’de kaç Sony var, hangisi ne yapıyor
Japon devi Sony, elektronik eşyadan müziğe, film yapımcılığından bankacılığa kadar her alanda faaliyet gösteriyor. Türkiye deki Sony şirketleri de 500 milyon dolarlık bir iş hacmine sahip.
SONY EURASIA Yüzde yüzü ana şirket Japon Sony Corp. a ait olan Sony Eurasia Türkiye de 1993 ten beri faaliyet gösteriyor. 145 personeli var. Büyüklükleri 60-150 metrekare arasında değişen 40 ildeki 80 Sony Shop ta LCD TV ler, video projektörler, monitörler, dijital fotoğraf makineleri, video kameralar, DVD VCR lar, ev müzik ve sinema sistemleri, walkman ve portatif müzik sistemleri ve PlayStation lar satıyorlar. Birkaç ay içinde bu kategorilere eklenecek VAIO bilgisayar serileriyle, tüm kategoriler Türkiye de satışa sunulmuş olacak.
SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT 2004 te kurulan müzik devi, 43 ülkede faaliyet gösteriyor. Sony BMG nin şirketleri şunlar: Arista Records, Burgundy Records, Columbia Records, Epic Records, J Records, Jive Records, LaFace Records, Legacy Recordings, RCA Records, Sony BMG Nashville, SONY BMG Masterworks, Sony Urban Music, Sony Wonder, Verity Records. Şirketin Türkiye de de bir temsilcisi var.
SONY ERICSSON 2001 de Sony ve İsveç şirketi Ericsson tarafından kuruldu. Sony Ericsson, küresel iletişim pazarına cep telefonları, aksesuarlar ve PC kartlar sunuyor. Merkezi Londra da bulunan Sony Ericsson un Avrupa, Japonya, Çin ve Amerika daki Ar-Ge bölümleri dahil tüm dünyada yaklaşık 6 bin çalışanı bulunuyor.

Kadınlar daha güvenilir çünkü daha az politik
Takımımda pekçok kadın var. Onlara güveniyorum. Bir problem hakkında konuştuğunuzda daha az politik olduklarını görüyorsunuz ve fikirlerine güvenebiliyorsunuz. Türkiye de pazarlamada çok kadın var ama satışta yeterli değil. Sanırım bu kültürle ilgili. Ama bence ikisi de aynı disiplinde.

Sertifikadan çok yetenek önemlidir
Yeni bir insan şirkete geldiğinde benim için sertifikalarından çok yetenekleri önemlidir. Her yeni gelen bir eğitim sürecinden geçiyor. Örneğin geçen yıl şirketteki herkesi, resepsiyonisti bile, Koç Üniversitesi’ne gönderdik. Pazarlamayı ve müşteri odaklı bir firma olmayı öğrendiler. Pazarlama sadece pazarlama departmanının değil herkesin işi.
Burcu ÖZÇELİK, Hürriyet İK, 27,08,2006