75 MAĞAZASI BULUNAN İPEKYOL’UN SAHİBİ AYAYDIN GROUP BAŞKANI YALÇIN AYAYDIN

Alışveriş merkezleriyle büyüdük

21. yılını dolduran hazır giyim markası İpekyol’un kurucusu Yalçın Ayaydın, tekstil sektörüne üniversitede okurken adım attı. İki farklı şirkette 8 yıl çalıştıktan sonra 1986’da kendi markası İpekyol’u yarattı. 21 yılda 75 mağazaya ulaşan 2007 cirosu 75 milyon YTL olan şirketin başkanı Yalçın Ayaydın, büyümelerindeki en önemli nedenin açılan alışveriş merkezleri olduğunu söylüyor. Önümüzdeki yıl 40 mağaza açarak 500 civarında kişiye iş sağlayacaklarını söyleyen Yalçın Ayaydın ile kariyerini ve 2008 hedeflerini konuştuk.

Mardin, Derik doğumlu Yalçın Ayaydın (37), ilk, ortaokul ve liseyi Mardin’de bitirdikten sonra Marmara Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde okumaya başladı. İkinci öğretimde okuyan Ayaydın, üniversiteye akşamları gittiğinden gündüzleri de kendine yapacak bir iş aramaya başladı. 2. sınıfa geldiğinde abisinin vasıtasıyla Jitan firmasında tekstil sektörüne adım attı. İki yıl şirketin finans işlerini üstlenen Yalçın Ayaydın, masa başında oturmanın kendisine göre olmadığını anlayınca şirket içindeki rolünü değiştirerek pazarlamaya geçti, burada dışarıdan aldığı bilgileri dizayn bölümüyle paylaşarak şirkette 3 yıl daha çalıştı. 5 yıl sonra daha büyük bir şirket olan Lema’ya geçti: “Başka bir şirkette çalışmam gerektiğini hissettim çünkü daha öğrenecek çok şeyim vardı. O günkü konjektörde o şirket daha büyüktü ve daha çok müşterisi vardı. Benim de yeni müşterileri, yeni satınalma yapacağım yerleri öğrenmem lazımdı.” 2 yıl Lema’da çalıştıktıktan sonra askerliğini yapan Yalçın Ayaydın, askerden gelir gelmez bir ay içinde kendi şirketini kurdu. 1986’da tek başına İpekyol markasını yaratan Yalçın Ayaydın’ın şirketine daha sonra 4 kardeşi ve 2 yeğeni de ortak oldu. Ayaydın, “Üniversiteyi bitiren şirkete ortak oldu” diyor. Başından beri kendi işini yapacağını bilen Yalçın Ayaydın, şirketi kurduğu dönemi şöyle anlatıyor: “O yıllarda Türkiye’nin önü açıktı, eline çantasını alan yurt dışına koşup pazarlama yapıyordu, Türkiye dünya ile tanışıyordu, benim için avantajlı bir yıldı, gerçekten dünya ile entegre olmuştuk. İstediğim an yurt dışına çıkabiliyordum, 70’li yıllar öncesinde yurt dışına çıktığında döviz bile çıkaramıyordunuz, ama 80’li yıllarda serbest piyasa ekonomisiyle artık dünyayla entegre olmuştuk. Bizim için gerçekten avantajlı bir dönemdi.” Yalçın Ayaydın, şirketini tam da zamanında kurmuştu. Sıra markasına isim bulmaya gelmişti. İpekyol ismi aslında Yalçın Ayaydın’ın başından beri aklındaydı: “İpekyol Mardin’den gelen bir isim. Dünyanın en eski ticaret yolu Mardin’den geçiyor, benim yaşadığım yer olduğu için hep aklımdaydı, eğer ben bir gün bir iş yaparsam adını İpekyol koyacağım derdim. Şirketin ismini İpekyol koydum, daha sonra kızım olunca onun da adını İpek koyduk.”

İLK İŞ ANADOLU’DAKİ
TÜM MAĞAZALARA
’CORNER’ VERMEK OLDU

İpekyol’u kurduğunda 7 yıllık bir sektör geçmişi olduğundan, neyi, nerede üreteceğini ve nereye satacağını çok iyi bilen Ayaydın, Anadolu’nun her vilayetindeki en iyi mağazalara ’corner’ olarak İpekyol’u vermeye başladı: “Anadolu’da tanımadığım insan yoktu. Gelecekte ben kendi işimi kuracağım diye tüm sistemi beynimde kurmuştum. Örneğin kumaşı nereden alacağımı çok iyi biliyordum hepsi artık dostlarımdı, çok sevdiğim abilerimdi.”

ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ
OLMASA BU KADAR
BÜYÜYEMEZDİK

Osmanbey’de 100 metrekarelik bir dairede İpekyol markasıyla yola çıkan Ayaydın, daha sonraya Bomonti’ye transfer oldu. Bugün merkezi Bomonti’de 10 bin metrekarelik binada yer alan İpekyol’un Edirne’de 17 bin metrekarelik kapalı alana sahip üretim tesisi bulunuyor. Tesis yılda yaklaşık 2.5 milyon adet üretim kapasitesine sahip. Türkiye’de ve yurt dışında 75 mağazası bulunan İpekyol, 2007 yılını yaklaşık 75 milyon YTL ciro ile kapatmayı planlıyor. İlk yıl şirketin cirosunun bugünkü rakamlarla 50-60 bin YTL civarında olduğunu söyleyen Ayaydın, bu büyümede hayatındaki sürprizlerin etkili olduğunu söylüyor: “İpekyol’u açtıktan 3 yıl sonra hiç beklemediğim bir anda bir arkadaşım telefon edip, artık Rumeli Caddesi’ndeki mağazalarına mal üretemediklerini söyledi ve bana o mağazaya mal koymamı teklif etti. ’Senin mallarını satalım, biz işletelim’ dediler. Bir hafta sonra İstanbul’un en popüler, en pahalı caddelerinden birinde bir anda İpekyol mağazası oldu. Bu hayatımın en önemli dönüm noktalarından birisi.” Ardından Kadıköy mağazasını açan İpekyol, yeni açılan Akmerkez ve Galeria alışveriş merkezlerinde de yerini aldı: “Ondan sonra alışveriş merkezlerinin sayısı arttıkça biz de her yerde mağaza açmaya başladık çünkü artık perakendeciliği öğrenmiştik ve dünyada markalaşmanın birinci kuralının da mağaza açmak olduğunu yurt dışında geze geze öğrenmiştik. Sizin tüketiciniz gittiği her caddede ve şehirde sizi görebiliyorsa siz artık onun gözünde gerçekten önemli bir isimsiniz. Biz de bunu gerçekleştirdik. Bugün artık Türkiye’de o kadar çok alışveriş merkezi yapılmaya başladı ki bu da Türkiye’nin perakende sektörüyle tanışması, artık marka çıkarması anlamına geliyor. Bu kadar alışveriş merkezi açılmasaydı, bizler bu kadar çok mağaza açamazdık ve perakendeyi bu kadar iyi bir şekilde öğrenemezdik. Alışveriş merkezlerinin açılması perakende sektörü için çok iyi, İstanbul’un daha çok alışveriş merkezine ihtiyacı var, en az bu kadar daha yapılmalı ama hepsi aynı bölgede yer almamalı, bunların İstanbul’a yayılması lazım. 2010 yılına kadar alışveriş merkezi projeleri Türkiye’nin her yıl 100 bin nüfuslu şehrine yayılacaktır bu dünyada böyledir, Türkiye’de de önümüzdeki 5 yıl içinde böyle olacaktır.”

BATI TRAKYA’DA VE
DOĞU BLOKU’NDA HENÜZ
TREN KAÇMADI

Gelecek 5 yılda hangi alışveriş merkezlerinde mağaza açacaklarının belli olduğunu, bağlantılarını şimdiden yaptıklarını söyleyen Yalçın Ayaydın, 2012 yılına kadar yurt dışında 150-200 mağaza açmayı planlıyor. Yunanistan, Bulgaristan, Romanya, Ukrayna, Azerbaycan, Kazakistan, Rusya, Hırvastistan, Sırbistan, Karadağ, Moldova gibi Batı Trakya ve Doğu Bloku ülkelerine yoğun bir şekilde gireceklerini söyleyen Ayaydın, “Çünkü bu ülkelerde henüz perakende sektörü yeni başlıyor. Alışveriş merkezleriyle yeni tanışıyorlar, tam da Türkiye’nin ayağa kalkacağı dönem. Bu fırsatı Türk perakende sektörünün kesinlikle kaçırmaması lazım. Çünkü Batı Avrupa’da zaten hepimiz treni kaçırmışız ama burada yeni kalkıyor, onun için herkesin hızlı bir şekilde davranması lazım. Türkiye’de zaten 20-25 marka var bu markalar hızlı bir şekilde dünyaya yayılmalı.”

2008’DE 40 MAĞAZA AÇIP
450 KİŞİYE İŞ İMKANI
SAĞLAYACAKLAR

20008 yılında Türkiye’de ve yurt dışında 40 mağaza açmayı planlayan İpekyol, 450 kişiye iş imkanı sağlayacak. İstanbul, Ankara, İzmir, Gaziantep, Erzurum, Yalova, Salihli, Trabzon ve yurt dışında Sofya, Bükreş, Varna, Kiev, Moskova ve Atina’da açılacak mağazalarda satış danışmanları başta olmak üzere mağaza müdürleri, mağaza koordinatörleri, kasiyerler, görsel tasarımcılar, merkezde çalışmak üzere finanscılar işe alınacak. Yöneticilerini kendi içinde yetiştirmeyi tercih eden İpekyol, yeni mezun iş tecrübesi olmayan kişileri tercih ediyor: “Genel olarak bizim kimliğimiz taşıyabilecek, bizim yetiştirebileceğimiz elemanları tercih ediyoruz. Çünkü mevcut mağaza müdürlerimizin yüzde 50’si kendi içimizden yetiştirdiğimiz kişiler. Satış elemanı olarak başlamış, şimdi mağaza müdürü olmuş. Gönlüm istiyor ki hep içeriden elemanlarımızı yetiştirelim. Bütün yöneticilerime tek söylediğim şey elinizden geldikçe dışarıdan yönetici almayın, yöneticilerinizi kendi içinizden seçin. Bunu yaptığınızda eleman size daha bağımlı bir şekilde çalışıyor. Çünkü burada istikbal görüyorlar, ömürleri boyunca satış elemanı olarak kalmayacaklarını biliyorlar. Tüm şirketler de bunu yapmalı.”

Twist bu yıl açılan 10 mağazayla İpekyol’un dışına çıktı
Twist markası 10 yıl önce ailenin daha genç üyelerine hitap etmek için kuruldu: “Çünkü annesine mal satarken kızına mal satamıyorduk. Ailenin daha genç ferdine de hitap etmek için daha genç bir koleksiyon oluşturmamız lazım dedik. Ortaya Twist markası çıktı.” 10 yıldır İpekyol mağazalarında ’corner’ olarak satılan Twist, bu yıl İpekyol mağazalarının içinden çıkarak kendi kimliğini kazandı. 2007’de 10 Twist mağazası açan Ayaydın Group, 2008’de büyük şehirlerde 10 Twist mağazası daha açacak.
Burcu ÖZÇELİK, Hürriyet İK, 02,12,2007