Şirket kulüpleri bugün artık düzenledikleri aktivitelerle üniversite kulüplerini de, profesyonel etkinlik organizatörlerini de aratmıyor. Her türlü dans kursu, spor turnuvası, yurtiçi-yurtdışı geziler düzenleyen şirket kulüpleri artık yaratıcılıklarını bir adım öne çıkarıp en iyi meleme, şirket içinde etkili espri yapma gibi ilk duyulduğunda bu da ne dedirten daha farklı boyutlarda etkinlikler de düzenliyorlar. Ne yaparlarsa şirket içinde yoğun ilgiyle karşılaşıyorlar. Hepsinin amacı aynı, şirkete bağlılığı arttırmak, iç iletişimi güçlendirmek.

Dans kursu, tiyatro kursu, dart turnuvaları, işyerinde etkili espri yapmak kursu, kurban bayramında en iyi meleme yarışması, adabıyla rakı ve viski kursları, futbol turnuvaları, yurtiçi yurt dışı geziler, şeker hamurlu kurabiye kursu, sihirbazlık kursu, briç turnuvası, sinema seansı, barmenlik kursu, sirtaki, ritim, kısa film atölyesi, gitar, bağlama, ahşap boyama kursları, define adası macerası vesaire, vesaire… Bunlar şirketler tarafından çalışanlarına sunulun etkinliklerden yalnızca bazıları. Şirket kulüpleri bu halleriyle profesyonel etkinlik organizatörlerini aratmıyorlar. Üniversitelerde bile bu kadar çok kulüp bulunmuyor. İşyerinde etkinlik organizasyonlarıyla uğraşan gönüllü kişiler, çalışanların nabzını ölçerek şirketin onlara sunduğu bütçeyle etkinlikler düzenliyorlar. Amaç çalışanları şirkete bağlamak, aynı zamanda çalışanlar arasındaki iletişimi güçlendirmek. Metro Cash&Carry İnsan Kaynakları Direktörü ve Yönetim Kurulu Üyesi Figen Alkan, “Çalışanların iş dışında çeşitli faaliyetlerde birlikte zaman geçirmesi ve ortak bir faaliyet için bir arada bulunmalarının çok büyük avantajları var. Genel işleyiş içerisinde birbiriyle çok iletişimde bulunmayan departmanların birbirlerini tanımaları bu sayede gerçekleşiyor. Birbirlerini tanıyan insanların günlük iş yoğunluğu içerisinde birbirinden iş isterken veya yardım talep ederken birbirlerine karşı daha toleranslı ve birbirlerine daha çok destek olmalarını dolayısıyla şirket içi uyum ve motivasyonun artmasını sağlıyor” diyor. Örneğin Turkcell’in 35 kişilik Turkcell Sosyal Aktivite Grubu (TSAG), geçen yıl 248 aktivite düzenledi. Bu aktivitelere çalışanların yakınları da dahil olmak üzere toplam 21.500 kişi katıldı. Turkcell İç İletişim Bölüm Başkanı Yusuf Özer, amacımız şirkete bağlılığı sağlamak diyor: “Günün sonunda bunları bağlılık için yapıyoruz. Çalışan şirketi düşünürken şirketin ona sunulan avantajlarının yanı sıra bunu da görüyor. Etkinliklerde olabildiğince yaratıcı olmaya çalışıyoruz.” Düzenlenen sosyal aktiviteler aynı zamanda şirkete yeni mezunları çekmekte de işe yarıyor. DHL Kurumsal İletişim Müdürü Selda Susal, “İşgücü azalması ve yetenekler için savaş gibi kavramların yoğun olarak telaffuz edildiği günümüzde şirketlerin piyasadaki yetenekleri kendisine çekmesi için, kendini, uygulamaları itibari ile de farklılaştırması lazım. Şirket içerisinde kurulan ve şirket tarafından desteklenen bu tip sosyal kulüpler kendinizi farklılaştırabileceğiniz noktalardan biri. Ayrıca bir işveren olarak çalışanlarınız sizin en büyük marka elçilerinizdir. Onları memnun etmeniz onların sizi başkalarına tavsiye etmesini sağlıyor” diyor.

ÇOCUKLAR YOLUYLA ŞİRKETE BAĞLIYORUZ
Peki hafta içi sürekli yüz yüze görüştüğünüz kişilerle hafta sonu da bir arada olmak herkesin isteyeceği bir şey mi? TSAG Başkanı Yusuf Özer, çok küçük de olsa etkinliklerden hoşlanmayan bir kitlenin olduğunu söyleyerek, onları da farklı şekilde aktivitelerle şirkete bağladıklarını söylüyor: “Bir kitle vardır, hiçbir aktiviteye katılmaz ama çocuğuyla ilgili bir şey yaptığınız zaman onu şirkete bağlarsınız. Sonuçta bunları çalışanları şirkete bağlamak için yapıyoruz. Mesela 0 yaş, 1, 3, 6, 9 yaşında çocukların doğum günlerinde mutlaka kişisel yaş günü hediyeleri gider. Her çalışanın 3 yaşındaki çocuğunun adına bestelenmiş şarkısı vardır. Sizin çocuğunuzun adı Yiğit ise şarkıda da, ona gönderilen hikaye kitabında da baş kahraman Yiğit’tir. Hatta çocuğun en yakın arkadaşının ismini öğrenip hikaye kitabında ikisinin isimlerini geçiririz. Çocuklarla çok sıkı işbirliğimiz var. Etkinliklere katılmayan çalışanları da bu şekilde yakalıyoruz.”

Çalışan, şirketiyle gurur duyuyor

DHL 2005 yılında DHL insan kaynaklarının önerisi ile kurulan 28 kişilik organizasyon komitesi DHL Social Souls, çalışanlar için çeşitli aktiviteler düzenliyor. Latin dans derslerinden, şeker hamurlu kurabiye atölyesine, spor etkinliklerinden tiyatro kulübüne, gezilere kadar birçok etkinlik düzenleyen DHL Social Souls, geçen yıl 20’nin üzerinde etkinlik düzenledi. Bunlar arasında en ilgi çekenlerden biri de DHL Tiyatro Kulübü oldu. Yeni başlayan bu aktivite kapsamında isteyen şirket çalışanları 6 aylık bir atölye çalışmasına katılabiliyor. Çalışanlar profesyonel eğitmen tarafından haftada 1 kez 2 saat eğitim alıyorlar. Bu etkinliklerle çalışanların tiyatro eğitimiyle iç içe kendilerini geliştirmelerine rehberlik etmek, tiyatro ve oyunculuk sanatı yoluyla kişilerin kendilerini daha iyi ifade edebilmelerine katkı sağlamak, çalışanların yaratıcılıklarını geliştirmek amaçlanıyor. Atölye çalışması kapsamında temel tiyatro, konsantrasyon ve psikodrama, diksiyon, sergileme ve oyun çalışmaları yapılıyor. Aktiviteye göre her organizasyona 25 ile 90 kişi arasında katılım oluyor. Bu tip sosyal kulüplerin olması şirket içinde insan ilişkilerinin farklı boyutlara taşınmasına son derece olumlu yönde katkı sağladığını söyleyen DHL Kurumsal İlişkiler Direktörü Selda Susal, “Çalışanlarınızın sosyal hayatına kattığınız renk, ekibin genel motivasyonuna olumlu katkı sağladığı gibi, çalıştığı şirketle gurur duymasını da beraberinde getiriyor. Sizi iyi bir işveren olarak tanıdıklarına önermesini sağlıyor.”

Sirtaki, aikido gitar, bağlama

Siemens’in iç iletişim faaliyetlerinde büyük önem taşıyan Siemens Sosyal Kulübü 4 yıldır faaliyette. Siemens AŞ, Kartal kampusu içerisinde hafta içi 5 gün faaliyet gösteren Sosyal Kulüp’e, kurulduğu günden bu yana 714 kişi üye oldu. Hafta içi her gün mesai saatleri dışında çalışanların talepleri doğrultusunda seçilen dersler, iki döneme ayrılıyor ve dersler profesyonel öğretmenler eşliğinde veriliyor. Sosyal Kulüp üyeleri aynı dönemde birden fazla derse kayıt yaptırabiliyorlar. Açıldığı günden bu yana Sosyal Kulüp’te verilen dersler; fotoğrafçılık, latin dansları, sirtaki, ritim, kısa film atölyesi, gitar, bağlama, ahşap boyama, aikido ve yoga oldu. Sosyal Kulüp’te her ay bir ya da iki kez farklı konularda sadece Sosyal Kulüp üyeleri için değil aynı zamanda tüm Siemens çalışanlarına yönelik olarak seminerler veriliyor. Sosyal Kulüp etkinlikleri ve gerçekleşecek olan seminerler şirket içine mail gönderimi ve kampus içerisindeki ortak alanlara poster asılarak duyuruluyor.

Sırada ’Nuri Alço ile viski adabı günü’ var

Turkcell Turkcell Sosyal Aktivite Grubu (TSAG) 2001 yılında farklı departmanlarda çalışan 35 kişi tarafından kuruldu. TSAG’ın başında bulunan İç İletişim Bölüm Başkanı Yusuf Özer, kulübün her şirkette olduğu gibi farklı bir şeyler yapalım fikrinden ortaya çıktığını söylüyor. Adeta profesyonel bir etkinlik organizatörü gibi çalışan ekip şimdiye kadar çeşitli yurtiçi ve yurt dışı turları, her pazar kültür gezileri, günübirlik geziler, spor turnuvaları, yelken kursu, sihirbazlık kursu, model uçak kursu, DJ’lik kursu, sohbetler, şirket içinde öğle tatillerinde masaj hizmeti, sıra gecesi, horon tepme kursu, halay kursu, Dünyayı Kurtaran Adam seansları, Lost seansları, pop-star yarışması, play-station, briç, satranç, her öğlen yapılan tavla turnuvaları gibi pek çok etkinlik düzenledi. Tadım günlerinin de yoğun olarak yapıldığı Turkcell’de geçtiğimiz günlerde ’adabıyla rakı günü’ de yapıldı. Rakının duayeni Vefa Zat’ın katıldığı gece için Turkcell’in VIP kafesine çilingir sofrası ve saz heyeti kuruldu. Şimdi de sırada Nuri Alço ile viski adabı günü var. Sadece yemek üzerine organize edilen Oburtur için düzenlenen gezilerde tek amaç yemek yemek. Örneğin ciğer yemek için Edirne’ye gidiliyor ama içlerinden biri gelmişken Selimiye Cami’ne de gidelim derse konsept dışı olduğundan kabul edilmiyor. Artık şirketler sosyal faaliyetlerinde yaratıcı olmak için çabalıyor. TSAG’ın düzenlediği şirket içinde etkili espri yapma kursu ve kurban bayramında düzenlenen en iyi meleme yarışmaları da bunu doğruluyor. Yusuf Özer: “Aklımıza ne gelirse yapıyoruz, ilk başta ’bu da ne’ diyorlar ama sonra meliyorlar” diyor. TSAG tarafından geçen yıl yapılan 289 aktiviteye, çalışanların yakınları da dahil 21.500 kişi katıldı.

Öğrenciler sosyal faaliyetleri soruyor

METRO Çalışanları için Latin dansları, geleneksel halk dansları ve Ege dansları, fotoğrafçılık ve gezi kulübü, bowling ve tavla turnuvaları, Türk Sanat Müziği Korosu gibi etkinlikler düzenleyen Alman perakende şirketi Metro C&C, açacağı kursları öneri değerlendirme sistemiyle belirliyor. Metro Cash&Carry İK Direktörü ve Yönetim Kurulu Üyesi Figen Alkan, sosyal faaliyetlerin genç yetenekleri şirkete çekmekteki etkisini şu sözlerle anlatıyor: “Kariyer günlerinde firmamızı tanıtırken özellikle bu konuları soran kimi adaylarla karşılaşıyoruz. . Genç nesil çalışma hayatı dışında sosyal faaliyetlere de zaman ayırmayı istiyor..”

Kültür ve Sanat Kulübü 2 ay önce kuruldu

Frito Lay Lay’s, Ruffles, Doritos ve Cheetos gibi cips markalarının üreticisi Frito Lay’in Kültür ve Sanat Kulübü, insan kaynaklarının teşvikiyle kasım 2007’de kuruldu. Kulübün amacı kültür ve sanat alanında İstanbul’da gerçekleşen aktivitelere katılmak isteyen Frito Lay çalışanlarını bir araya getirmek. Gerçekleştirilmesi hedeflenen aktiviteler arasında sergi gezmek, tiyatro izlemek, İstanbul kültür gezisi düzenlemek ve film festivallerine katılmak var. Yine aynı ay içerisinde faaliyete geçen Frito Lay Okuma Kulübü de (FOK) kitap okumayı ve tartışmayı seven kişileri bir araya getirmek ve birlikte kitapları irdelemelerini sağlamayı amaçlıyor.
Burcu ÖZÇELİK, Hürriyet İK, 13,01,2008

Reklamlar