Garanti Bankası, bu yıl 10 bin çalışanıyla yüzyüze görüşüp onların kariyer planlamalarını yapacak. Yarım saat, bir saat arası süren gçrüşmelerde çalışanlardan neler beklendiği ve onların neler beklediği görüşülecek. Garanti Bankası İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür YArdımcısı Gökhan Erün, böylece planlama ve yerleştirmeyi çok daha kolay yaptıklarını söylüyor.

Garanti bu yıl kaç şube açıp, çalışan sayısını kaça çıkaracak?

Garanti Bankası bu yıl 150’ye yakın şube açıp, 2.500 kişiyi işe alacak. Bunlardan bin kadarını aldık bile. Şu anda 15 bin 500 çalışanı var. Sene sonunda 17 bin olacak. İşler iyi gidiyor, biz de işler iyi gittiği için cesaret alıyoruz.

Yeni alımlarda neye dikkat ediyorsunuz?

Bizim evvela teknik kriterlerimiz var, yeni mezun için 27 yaşını aşmamış olmak, üniversite mezunu olmak, eğer yönetici adayı olacaksa İngilizcesi olmak gibi. Bu kriterler sağlandıktan sonra mülakat ve yetkinlik sınavlarına giriyorlar. Son aşamada da yöneticisiyle birlikte insan kaynaklarıyla beraber mülakata giriliyor ve karar veriliyor.

Garanti’de kariyer olanakları nedir?

Organizasyon sürekli büyüdüğü için altan yukarı tüm pozisyonlarda talep ve fırsatlar çıkıyor. Mesela yeni bir şube açılıyor, hemen bir şube müdürüne ihtiyaç var. Onu da nereden bulacağız? Garanti Bankası’nın temel politikası içeriden yetiştirme. Bu kişileri de tabii ki önceden belirlemiş olmak lazım. Şube müdürü olabilmek için 6 yıllık bir tecrübe arıyoruz. Başarı performanslarının yüksek olması, belli yöneticilik eğitimlerini almış olmak lazım. Yönetim Akademisi’ni tamamladıktan sonra da fırsatları bekliyoruz, nerelerde uygun fırsat olursa, o kişiyi şube müdürü olarak atıyoruz. Şube müdürü olarak atadığınızda onun yerine birisi portföy yöneticisi olacak, portföyün yerine de gişeden birisi geçecek demektir. Dolayısıyla o hazırlığın yapılmış olması lazım. Bir kişiyi şube müdürü olarak atadığımızda gişeye kadar giden silsilede bir kişiyi yerinden oynatıyoruz. Böyle bir sürecimiz var, bir zincir etkisi var. Geçen yıl 1.650 kişi, yani çalışanların yüzde 15’i içeriden yükselmiş.

Kariyer planları nasıl yapılıyor?

Bu sene yaklaşık 10 bin kariyer görüşmesi yapacağız. İnsan kaynaklarındaki arkadaşlarımız her sene herkesle bire bir görüşme yapıyorlar. Bütün yıla yayılmış bir süreç. Kariyer görüşmelerinde kendilerinden ne bekleniyor, onların beklentileri neler bunlar konuşuluyor. Görüşmeler 30 dakika ile 1 saat arası sürüyor. Yeni bir çalışansa belki mevcut şartlarla ilgili şikayetleri olabilir. 5-6 yıllık çalışansa yöneticilik beklentisi olabiliyor ya da başka bir dalda çalışmak isteyebiliyor. Bu beklentilerin hepsini kaydedip, insan kaynakları veri tabanımızda saklıyoruz. Ve bir pozisyon açıldığında daha aktif olabiliyoruz. Böylece planlama ve yerleştirmeyi çok daha rahat yapabiliyoruz.

Garanti’nin yetenek havuzunda kaç kişi var?

En az 150 kişilik bir yönetici havuzumuz var. Hatta bazı yerlerde 250 kişiye kadar çıkıyor. Çünkü bazı yerler için 2-3 aday oluyor, bazı yerlere bir adayla gidiyoruz ama genelde iki alternatif olmasını tercih ediyoruz. Diyelim ki biz önümüzdeki ay 10 şube açacağız desek o 10 şubeye atanacak liderler, müdürler de hazır olmak zorunda. Bu kişileri yöneticileri aday gösteriyor, insan kaynakları onaylıyor, sisteme giriyor, daha sonra aday adayları bir yetkinlik değerlendirmesine giriyorlar. Adaya vakalar veriliyor, o vakayla ilgili sunumlar yaptırılıyor. Yetkinlikleri değerlendirilip, ilk etapta 5 günlük bir eğitim veriliyor. Daha sonra güçlü yönleri saptanıp buna göre herkese özel bir yönetici eğitim planı yapılıyor ve işlerine devam ederken bir taraftan da o eğitimlere katılıyorlarlar. 6 ay 1 yıl içinde bu planlanmış eğitimleri geçiriyorlar, ama koçluk ve rotasyonları müdür oldukları ana kadar devam ediyor.

Çalışanlardan gelen önerileri nasıl değerlendiriyorsunuz?

Bankamızda çalışanların fikirlerini paylaşabilecekleri öneri sistemi 1997 yılından beri uygulanıyor. 2007 yılında sistem yenileme çalışmaları yürütüldü ve Ağustos ayında ÖnerSen uygulamaya alındı. Bu sistem ile, çalışanlardan gelen öneriler belirli bir adreste toplanarak, standart olarak belirlenmiş sürelerde yanıtlanıyor. Her bir öneri ilgili birimler tarafından değerlendiriliyor ve önerilere yapılacak geri bildirimler sistem altyapısı üzerinden gerçekleştiriliyor. 2007 Ağustos ayından bu yana yaklaşık 2.500 öneri geldi, ayda ortalama 300 civarında öneri geliyor. 8 ay zarfında bu platforma gelen 100’ün üzerinde öneri uygulanabilir olarak değerlendirildi. Olumlu değerlendirilen önerilerin uygulama aşaması takip edilip, önerileri sahipleri ödüllendiriliyor.

Genç yetenekleri avlamak için neler yapıyorsunuz?

Arkadaşlarla oturduğumuzda baktık ki büyüme sürecinde, işe alımlar artık sadece kişiler üniversitelerden mezun olduktan sonra yapılacak bir süreç değil. O süreç hemen başlamalı ki biz bu işi daha verimli yapalım, o yüzden işi biraz daha geriye götürdük. Genç Garanti’li Staj Programı’nı başlattık. Mülakatlarda doğal olarak 15-20 dakikada bir kişiyi değerlendirmeye çalışıyorsunuz, bir de onu kendi anlattığının ötesinde iş başında görelim, ona göre değerlendirelim dedik, bu yüzden staj programlarını çok önemsiyoruz. Genç Garanti’li Staj Programı’nı geçen sene uygulamaya başladık. Geçen sene sadece genel müdürlük bacağında uyguladık ve 18 kişiyi staja aldık. Bu sene bu çalışmaları sahaya yayma, şubelerde de başlatma zamanı. Bunun devamında yönetici adayları için Talent Camp var. Talent Camp’ın üçüncüsünü yaptık bu sene. Talent Camp’ta belli üniversitelerden öğrencileri 3 günlük bir kampa davet edip hem bankayı tanımalarını hem vaka çalışmaları yaparak kendilerini geliştirmelerini amaçlıyoruz. Amaç oradaki çocukların kendilerini keşfetmeleri, bankayı tanımaları ve bankanın elçisi olarak üniversiteye döndüklerinde bizim elçiliğimizi yapmaları. 3 ve 4’üncü sınıflar için yapılan Talent Camp’a katılanlardan 7 kişi yönetici adayı olarak aramıza katıldı bile. Talent Camp’a katılanların yüzde 30’u aramıza katılıyor, diğerlerinin bir kısmı master’a devam ediyor, bir kısmı yurt dışına gidiyor, ya da başka planları olabiliyor. Katılanlar ya Garanti’li olacaklar ya da Garanti Bankası’nın çok iyi birer müşterisi olacaklar.
Burcu ÖZÇELİK, Hürriyet İK, 04,05,2008