Önce FLO şimdi Arow

Yayınlandı: Ekim 30, 2013 / Yazılar

SELİM TAŞKIN - AROW MAĞAZACILIK -DENGE GRUP CEO (7)FLO Mağazacılık’ta genel müdürlük yaptığı dönemde yeniden yapılanma ve kurumsallaşma çalışmalarını yürüten Selim Taşkın (40), 1 yıl önce Arow Mağazacılık’a transfer oldu. Aynı süreci Arow’da da başlatan Taşkın, göreve gelir gelmez yeni departmanlar kurdu, bazı aile üyelerinin görevlerine son verdi, çalışanlar için yeni prim sistemleri hayata geçirdi. Ve sonuçta ilk 6 ayında Arow Mağazacılık’ın, GMROI oranı (Gross Margin Return on Investment -Brüt Kar Yatırımın Geri Dönüş Süresi) yüzde 30 arttı, personel sirkülasyonu yarı yarıya azaldı.

Burcu ÖZÇELİK SÖZER

Bundan bir yıl önce Arow Mağazacılık’a genel müdür olarak transfer olan, geçen ay da CEO’luğa yükselen Selim Taşkın (40) kısa sürede aldığı hızlı kararlarla Arow’un kurumsallaşma sürecinde önemli aşamalar kaydetti. Yeni departmanlar kuran, aile üyelerinin bir kısmını görevden alan Taşkın, çalışan sirkülasyonunu yarı yarıya azalttı, GMROI oranını (Gross Margin Return on Investment -Brüt Kar Yatırımın Geri Dönüş Süresi) yüzde 30 arttırdı.
Daha önce FLO’nun genel müdürüyken de kurumsallaşma ve yeniden yapılanma sürecini yönetmiş olan Taşkın, o dönem FLO’da yaptığı işleri şöyle özetliyor: “Öncelikle perakendede olması gereken birimler kurduk. Mesela bir CRM, müşteri ilişkileri birimi yoktu. Satış sonrası hizmetler, ürün planlama birimlerini oluşturduk. Süreçlerde verimlilik yoktu, yalın değildi. Nitelikli personeller başvurmuyordu çünkü kurumsal algı güçlü değildi. Dolayısıyla biz hem algı yönetimi yapmaya çalıştık hem müşterimizi tanıyarak koleksiyon yapısını değiştirdik. Nitekim o dönemde şirket 2 sene içerisinde kâra geçti.”

Bazı aile üyelerini işten çıkardı
FLO’da 2 senede 47 mağaza açıp, 900 kişiyi işe alan Taşkın, FLO’dan sonra 7 ay danışmanlık yaptı. Sonra yine bir aile şirketi olan Arow Mağazacılık’a transfer oldu. Şimdi Arow’da kurumsallaşma sürecini yürüten Taşkın, her iki firmada da göreve gelişini şöyle değerlendiriyor: “Son 10 senede sermayenin kaydığı bir kitle var. Tüm sektörlerde çok güzel işler yapmış Anadolu aslanları var. Ama o dönemler enflasyonist ortamlardı, stoğun para getirdiği yıllardı. O zaman verimlilik ihtiyacı yoktu. Şimdi enflasyon düştü, rekabet sert, ölçeğinizi tutturamazsanız yaşayamıyorsunuz, artık ince hesap zamanı. O nedenle devreye profesyonel ihtiyacı giriyor. Burası yine bir aile şirketi. Burada şartlar daha ağır, ölçek küçük, askerimiz az. Dolayısıyla burada daha hızlı davrandık, orada iki yılda yaptıklarımızın önemli kısmını burada bir yılda yaptık.”
Aile şirketlerinin en büyük sorunu kurumsallaşma. Selim Taşkın Arow’da göreve gelince aile üyelerinin fonksiyonlarını tanımlamış. Bazı aile üyelerinin görevleri değişmiş bazıları daha alt kademelere getirilmiş bazıları da işten çıkarılmış. Bunu nasıl yaptınız sorusuna şöyle cevap veriyor: “Çünkü bunu baştan patron ile konuşmuştuk, iş görüşmesinde bazı yetkiler istedim, daha önceden de alışık olduğum bir durumdu zaten. Patronun ismi değil, Arow önemlidir dedik ve hazırladığım kurallar kitapçığında da hiçbir aile ferdine ayrım yoktu, herkese aynıydı. Burada yönetim kurulu başkanının tavrı çok önemli.”

Verimsiz mağazaları kapattı
Taşkın, Arow’da satış sonrası hizmetler, profesyonel çağrı merkezi gibi departmanlar açıp, şikayet yönetimi sistemini kurmuş. Perakendede metrekare bazında verimliliği arttırmayı hedefleyen Taşkın’ın yaptığı işlerden biri de verimsiz mağazalardan kurtulmak olmuş. Türkiye’de çok hızlı mağaza açılıyor ama zarar eden pek çok mağaza şirketin imajı bozulmasın diye kapatılmıyor. Taşkın, “Biz bu konuda duygusal davranmadık. Verimsiz yerlerden kurtulacaksınız, beklemeye tahammül yok. Ben mevcut mağazaların içini bir tarla olarak düşünüyorum. Birkaç tane ekin ekeceksiniz buğday, yulaf arpa… Hangi toprak daha iyi, nereye ne eklemeli bilmeniz lazım. Ona göre mağaza içinde metrekareye ayırdığınız koleksiyonların çocuk mu, kadın mı olacağını bilmelisiniz ve her sezon onları değiştirmelisiniz. Verimlilik bir kereye mahsus bir şey değil” diyor.

Hiyerarşi piramidinin
en tepesinde satış danışmanı var
Mutlu çalışan = mutlu tüketici görüşünden yola çıkan Taşkın, çalışan memnuniyeti için de yeni adımlar attı, AroLig, güleryüz primi, Arow Akademi gibi ödül ve eğitim programlarını hayata geçirdi.
AroLig’de mağazalar, satış artışı, cirosal artış, mağaza temizliği, kişisel görünüm, müşteri memnuniyeti, takım çalışması, koleksiyonu iyi tanıma gibi birçok kriterde yarışıyorlar. Başarılı olan mağazadaki çalışanlara prim veriliyor.
Bir başka prim sistemi de güleryüz primleri. Müşterilere mağazada, internette veya gizli müşteri uygulaması ile anket doldurtuluyor. Güleryüz yüzdesi en yüksek mağaza çalışanları ekstra prim kazanıyor. Her ay ilk 3 mağazanın tüm çalışanlarına prim veriliyor. Taşkın, “Bizim en değerli çalışanımız saha kadrosu. Orada da satış danışmanı. Hiyerarşi piramidini ters çevirmeyi seviyorum. En tepede satış danışmanı var bana göre” diyor.

Sıfır hiyerarşi yadırganıyor
Arow’da yıllık yüzde 150 olan turnover’ın yüzde 80’e düştüğünü söyleyen Taşkın, bu düşüşün nedenini insana değer vermek olarak açıklıyor. Taşkın, “Onlara kariyer imkanı veriyoruz, atamalarımızı içeriden yapmaya çalışıyoruz. En önemli şey insana insan gibi muamele etmek. Bir çalışan bana ‘odanıza girince ayağa kalktınız, elimi sıktınız’ dedi, çok normal bir şey ama insanlar bunu bile özleyebiliyor Türkiye’de. Takdir denilen şey para değil. Sıfır hiyerarşi var burada” diyor.

Franchise ile büyüyecekler
Arow’un şu anda 63 mağazası ve 370 çalışanı var. Şimdiki hedefleri ise yine GMROI’da yüzde 30 büyümek ve her departmanın kendi konusunda uzmanlaşmasını, alanında en iyi olmasını sağlamak. Önümüzdeki yıl 12 mağaza açacaklarını ve ağırlıklı olarak franchise ile büyüyeceklerini söyleyen Taşkın, “Franchise’ı kendi mağazamız gibi görme eğilimindeyiz. Biz önce markamızın duruşunu oturtmak, B kalitesini C fiyatı ile satan bir firma olarak yer almak istiyoruz. Seneye yeni mağaza konseptine geçeceğiz. B segmenti duruşu olacak, personelin kıyafeti vs değişecek. Arow denince daha butik, daha niş ama uygun fiyatlı, satış sonrası hizmeti çok iyi, müşteri memnuniyeti konsunda kusursuza yakın hizmet veren bir marka olmak istiyoruz. 12 mağaza açacağız önümüzdeki sene. Ama inanmadığım yere, sırf mağaza açmış olmak için de mağaza açmayacağım.”

Selim Taşkın kimdir?
Selim Taşkın (40), Pertevniyal Lisesi sonrası Yıldız Teknik Üniversitesi Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü’nden mezun oldu. Daha sonra İstanbul Ticaret Üniversitesi İşletme Yüksek Lisansı’na devam etti. ABD ve UK Londra’da dil eğitimini tamamlayan Taşkın, kariyerine bilişim teknolojileri alanında başladı. 2004 yılında Kenwood’da çalışmaya başlayan Taşkın, 5.5 yıllık süreçte İş Geliştirme Direktörü ve İcra Kurulu Üyeliği yaptı. 2009 yılında Ziylan Grup bünyesinde yer alan FLO Mağazacılık’a transfer oldu. 2011 yılında genel müdürlüğünü yürüttüğü FLO Mağazacılık’tan ayrılan Taşkın yönetim danışmanı olarak kariyerine devam etti. Bir yıl önce Arow Mağazacılık’a genel müdür olarak transfer olan Taşkın,  bir ay önce Arow, Hatuny, Masculin, MetropolPolis, Oretti, ArowMan ve Arow Kids gibi markaların sahibi olan Denge Group bünyesinde CEO olarak atandı.

Burcu ÖZÇELİK SÖZER, Hürriyet İK, 13 Ekim 2013

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s