Vodafone Türkiye’nin 3.321 çalışanının yüzde 41.2’si kadın. Üst düzey rollerde ise kadın oranı yüzde 32.7. İşe alımda, terfilerde kadınlara pozitif ayrımcılık yapan şirket, toplum genelinde de kadın istihdamı için çalışıyor. Vodafone Türkiye İK’dan Sorumlu İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Pınar Kalay ile ‘dijital dönüşümü’ ve ‘kadın istihdamını’ arttırmak için yaptıkları projeleri konuştuk.

Burcu ÖZÇELİK SÖZER

Burcu Özçelik ve Pınar Kalay
Burcu Özçelik ve Pınar Kalay

Vodafone için ‘kadın’lar ne kadar önemli?
Vodafone Türkiye’nin 3.321 çalışanının yüzde 41.2’si kadın. Üst düzey pozisyonlarda kadın oranı ise yüze 32.7. Aynı zamanda inovasyon merkezimiz Oksijen’de de çalışanların yüzde 31’i kadın. Telekomünikasyon sektöründe kadın çalışan oranı ise yüzde 23.2.

Bu rakamlara ulaşmak için özel bir çabanız oldu mu?
Bizim üzerinde çalıştığımız bir konu bu, hem şirket genelinde hem fonksiyonlar bazında hedefler belirliyoruz. Onları da çok sık olarak takip ediyoruz. Aynı zamanda işe alımlarımızı yüzde 50 kadın yüzde 50 erkek şeklinde alıyoruz eğer adaylar eşit nitelikteyse. Çalıştığımız danışmanlık şirketlerine de ön koşul olarak ‘mutlaka kadın aday sunun’ diyoruz. Keni içimizdeki terfilere bakıyoruz, aynı oranda olmasına dikkat ediyoruz. Ayrılan üst düzey çalışanların yerine mutlaka kadın almaya gayret ediyoruz, sayıyı arttırmaya çalışıyoruz. Bu konuda epeyce gayretimiz var. Kadın çalışanlara mentorluk yapıyoruz.

Toplum genelinde kadın istihdamını arttırmak için neler yapıyorsunuz?
Kadınların güçlenmesine destek olmak için iletişim teknolojilerine erişimlerini arttırmayı, kız çocuklarının eğitimine destek sağlamayı amaçlıyoruz.

Yetenek havuzunuzda kaç kişi var?
Bizde tüm çalışanlar yetenek. Her sene tüm çalışanlarımızı hem potansiyelleri hem performansları açısından değerlendiriyoruz ve bir de tüm pozisyonları içeride duyuruyoruz. Kendi liderlerimizi kendimiz yetiştirmek istediğimiz için mutlaka tüm pozisyonların 3’te 2’sini içeriden doldurmaya gayret ediyoruz.

Liderlik programlarınız?
Biz Türkiye’nin dijital dönüşümüne liderlik etmek istiyoruz. Ama bunu hayata geçirebilmek için çalışanların bu vizyonu benimsemesi ve dönüşüm liderliğine inanması gerektiğini düşündük. Dolayısıyla çalışanların da dönüşebilmesi lazım. Biraz liderlik bakış açımızı yenilemek istedik bu programla, çalışma biçimlerini, iletişim dillerini zorluklarla karşılaştıklarında aslında yaklaşımlarını değiştirmek istedik.

Nasıl yani?
Mesela şikayet etmek yerine talep etmelerini istedik, bir konuda mutsuzlarsa onu dile getirmeleri ve bununla ilgili aksiyon almak için taleplerde bulunmalarını istedik. Bir şey ters gittiğinde ‘problem nedir’ yerine ‘eksik olan ne’ diye sormalarını ve düşünmelerini istedik, önyargılı davranmamalarını istedik. Bir de bir şeyler ters gidince önceden haber vermelerini istedik. ‘Performansım düşer mi, yanlış anlaşılır mı’ diye korkmadan, bir araya gelip bunu konuşmalarını istedik. Sadece kendi alanları ile değil, gördükleri her türlü aksaklıkla ilgili sorumluluk almalarını istedik. Dolayısıyla uçtan uça yaptıkları işle ilgili sorumluluk üstlenmelerini, hayal etmelerini istedik. Ben çalışanları şöyle görüyorum; her biri yaratıcı olmak ve farklı şeyler yapmak istiyor, biz de aslında organizasyonumuzu böyle bir yere döndürmeye çalışıyoruz.

Sonuçları almaya başladınız mı?
Eskisine göre çok daha fazla inisiyatif ve proje var şirketimizde insanların çalıştığı. İkincisi pazar payımızda ve ticari başarımızda önemli bir artış var. Pazar payımız yüzde 35.9’a ulaştı. (2009’da yüzde 19 idi) ve hızlıca artışımız da devam ediyor. Biz aslında biraz ‘ben tek kişiyim bununla ilgili fazla birşey yapamam’ bakış açısından ‘tüm arkadaşlarımla ve organizasyonla beraber çok şey yapabilirim’ diye düşünmelerini istiyoruz çalışanların.

Kadın istihdamı akıllı ekonominin parçası
Kadınların güçlenmesine destek olmak için iletişim teknolojilerine erişimlerini arttırmayı, kız çocuklarının eğitimine destek sağlamayı amaçlıyoruz. Stratejik önceliklerimizden biri kadının istihdama katılımı, bunu akıllı ekonominin bir parçası olarak değerlendiriyoruz. Vodafone Önce Kadın programı kadınlara yapabilecekleri işlerle ilgili eğitim verdik, yaptıkları ürünleri mobil teknolojiler aracılığıyla nasıl satabilirlerini anlattık, 10 bin kadına ulaştık.

Hem rekabetçi olacak hem takım çalışmasına yatkın
Telekomünikasyon gençlerin en çok ilgi duyduğu sektörlerin başında geliyor, değil mi?
Burada geleceği şekillendirme şansları var, burada hiç yapılmamış şeyleri yapıyorlar. O da çok cazip geliyor insanlara.

Toplam kaç CV geliyor yılda?
Bu yıl 150 bin CV almışız.

Bu yıl kaç kişi alacaksınız?
350 ile 450 arası bir sayıyı almayı planlıyoruz. Ayrıca 45 yeni mezun alacağız.

Siz neye bakarsınız CV’de?
Hızlı ve dinamik bir sektör olduğu için kişilerin girişimci olmasını bekliyoruz. Aktif, dinamik, analitik olmalarını, kendilerini iyi ifade edebilmelerini istiyoruz. Hem rekabetçi, hırslı olmalarını istiyoruz kişilerin hem de takım çalışmasına yatkın olmalarını bekliyoruz.

Burcu ÖZÇELİK SÖZER, Hürriyet İK, 6 Mart 2016