Garanti Bankası’nın Türkiye’de toplam 20 bin çalışanı var. Her yıl yaklaşık 2.000 kişiyi işe alan banka, işe alımların yüzde 80-85’ini yeni mezunlar arasından yapıyor. Yöneticileri kendi içinden yetiştiren Garanti Bankası’nda geçen yıl tam 2.400 kişi terfi etti. Garanti Bankası İK ve Destek Hizmetler’den Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Osman Tüzün, bu yıl yeni şube açılışı olmayacağını ama bu dönemin geçici olduğunu, en geç 2018’de şube açılışlarının tekrar hız kazanacağını söylüyor. Tüzün ile insan kaynakları politikalarını konuştuk.

Burcu ÖZÇELİK SÖZER

_EMR9573Bankacılık hedef baskısının çok net hissedildiği bir sektör, çalışan memnuniyetini sağlamak zor olsa gerek, neler yapıyorsunuz bunun için?
Bir çok şey yapıyoruz memnuniyeti arttırmak için. Bunların başında hedef yönetimi var. Hedeflerin insanın kapasitesini aşmayacak şekilde olması lazım. Tüm kurumlarda hedefler olacak, bu kaçınılmaz, ama kapasite planlamasını düzgün yapmanız lazım. O konuda çok uğraşıyoruz. Bizde hedefler verilirdi, izne, eğitime giderse veya hastalanırsa hedefler aynı oranda kalırdı, diğer çalışma arkadaşları ve şube daha çok performans göstermek zorunda kalırdı. Şimdi sistemimizi güncelledik, eğer çalışan 1 hafta izin yapacağım derse hedefini düşüyoruz.

Çalışan destek programı ile çalışıyoruz. Çoğunlukla psikoloji konularında destek alıyorlar. Hobi kulüplerimiz var, çalışan taleplerine göre açılıyor. Çalışanların kendi hayatalarında görmek istedikleri değerlere baktık, çalışanlar en çok ‘ailem, sağlık, başarı, adalet’ önemli diyor. O zaman biz de aile, sağlık üzerine yoğunlaşmak için İYİ ekibini kurduk.

İşyerinde mululuk eşittir adalet derler…
Adalet zor bir konu, bir ekiple çözülebilecek bir konu değil. İnsan kaynakları sadece insan kaynakları biriminin yapacağı iş değil. Önce oradaki ilk yöneticilerin sahiplenmesi gereken bir şey. Kompleks bir iş, bizim tüm İK sistemlerimiz liyakat ve performansa bağlı, performansı iyi olana bizim her türlü kolaylığı sağlıyor olmamız lazım, düşük olanlara da bilgisi mi eksik, bir sorunu mu var diye bakmalı. Bunu anlamakta merkezden mümkün değil, o nedenle yöneticiye rol düşüyor.

KADIN ÖNERMEYEN YÖNETİCİYE EKSİ PUAN
Kaç çalışanınız var?
Sadece Garanti Bankası’nda 20 bin çalışanımız var.

Ne kadarı kadın?
Yüzde 57. Bankacılık ortalaması yüzde 52’dir.

Üst yönetimde oran?
Yönetici seviyesi ve üstü yüzde 40. Yönetim kurulumuzda 2 kadın üyemiz var, 10’da 2. Hedefimiz yöneticilerde yüzde 50’yi yakalamak.

Pozitif ayrımcılık yapıyor musunuz kadınlara?
Bazı kurallar koyduk. Mesela bir pozisyon açıldığında terfiye gelen adaylar arasında bir kadın aday yoksa yöneticiye eksi puan veriyoruz.

Ne zaman başladı?
Geçen sene başladık. İlk defa bu yıl yansıyacak yöneticilerin performansına.

Geçen yıl kaç kişi terfi etti?
2.400 kişi

BÜYÜME 2018’de
Bu yıl kaç şube açacaksınız?
Bu yıl pek şube açmayacağız, belli bir kaç yerde açacağız, verimli görmediğimiz bir kaç şube de kapanacak. Dolayısıyla başa baş gidecek.

Eskisi gibi şube açılışları yok değil mi?
Evet yok. Bu geçici bir süreç. Türkiye’de hâlâ bankacılık potansiyeli olan bir sektör. Halen nüfusun çok büyük kısmı bankacılık hesabı sahibi değil. Büyümeye açık sektör. Bu sıkıntılı ekonomik dönemlerden giderken kontrollü gitmek hedefimiz. Bizim tahminimiz önümüzdeki sene veya en geç 2018’de büyümeye başlayacağız, yine şube açılışlarında, çalışan sayısında arttışlar olacak. 3 yıllık planda 2018’de büyüme var.

Şube açılışları azaldığı için terfi bekleyen çok kişi olsa gerek?
Genel müdürlükte yıllardır çözmeye uğraştığımız bir konu. Burada da yöneticilerin rolü kritik, bu durumu çalışanlara iyi anlatmaları gerek. Bu durum Garanti Bankası’na özel değil, tüm dünyada aynı.

Tüm çalışanlarımız değerli ama kuruma daha katkısı olan çalışanlara ayrı bir şeyler yapıyor olmak da önemli. Herkese eşit davranmak en büyük eşitsizlik. Tabii ki her çalışan bizim için değerli, geleceğe yönelik potansiyel gördüğümüz arkadaşlara daha farklı uygulamalar var. Performansı yüksek arkadaşları analiz ettik neler onları daha motive ediyor diye baktık. Birincisi takdir edilmek, bilinmek, bu insanın doğasında olan birşey ikincisi gelişim fırsatlarının açık olması.

BDDK’nın yeni regülasyonları sonucu bankacıların primlerine sınırlama geldi, banka yöneticileri başka sektörlere gider mi sizce?
Ben öyle bir risk görmüyorum, biz Garanti olarak 2005 yılından beri yabancı ortakla çalıştığımız için bizde vardır zaten bu uygulamalar, primleri öteliyorduk. O nedenle bir kaçış olacağını düşünmüyorum.

4.000 KİŞİ TERFİ ETTİ 8 BİN KİŞİ MUTSUZ OLDU

OSMAN Tüzün: “Çalışan memnuniyeti anketini ilk defa 7 yıl önce yaptım. O yıl 4.000’den fazla kişi terfi etmişti. Memnuniyet çok yüksek çıkacak diye düşündüm ama bir baktım geçen seneye göre düşüş var. O zaman şunu fark ettim bir kişi terfi ediyorsa 2 kişi de edemiyor. Dolayısıyla 4.000 kişi terfi ettim diye mutlu oluyorsa, 8 bin kişi de mutsuz oluyor. O noktada yöneticinin rolü kritik. Gerçekçi olmaları lazım. Benim hedefim yöneticilerin adil, samimi, gerçekçi geri bildirim vermeleri. Bir çalışana yapılabilecek en büyük haksızlık çalışana onun hakkındaki gerçekleri söylememek. Mavi boncuk dağıtmak çok kolay, ben seni 2 yıl sonra terfi ettireceğim deyip, beklenti yaratıp onun gerçekleşmemesi en kötüsü. Mesela bir bölge müdürü atadıktan sonra bir sürü şube müdürü beni ziyaret etmek ister. Bu terfi kararları olimpiyatlarda finale kalmak gibi bir şey. Çok hassas, vebali olan kararlar… Yöneticilerin büyük sorumlulukları var.”

ŞUBE MÜDÜRLERİNİN YÜZDE 45’İ GİŞEDEN
Bu yıl yeni alım olacak mı?
Yüzde 9 sirkülasyon var. 2.000 kişilik yeni alım olacak. Yüzde 80-85’i yeni mezun. Ciddi kısmı gişe asistanı. Bizim için gişe asistanı, telefon bankacılığı asistanı çok önemli görevler. Kariyer yolları çok açık. Şube müdürlerimizin yüzde 45’i bankada gişe görevlisi olarak başlamış.

Bankacılığa Y kuşağının ilgisi nasıl?
En büyük rakibimiz telekomünikasyon, hızlı tüketim, perakende şirketleri. Öğrencilerin tercih ettiği sektörler sıralamasında bankacılık 6. sıralarda ama bankalar arasında Garanti ilk 3’te oluyor hep.

Yurtdışı kariyer imkanı var mı?
Evet BBVA’nın (Garanti Bankası’nın İspanyol ortağı) da isteği bu. Şimdi belirli sürelerde 6 aylık, 1 yıllık veya kalıcı olarak yurtdışına personel göndermek üzere programlar olacak, altyapısını kuracağız.

Burcu ÖZÇELİK SÖZER, Hürriyet İK, 21 Şubat 2016